Kimdir?

İsmail Karaca

2012 yılında Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Bilgi Yönetimi Bölümü’nden, 2015 yılında ise Ankara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü’nden mezun oldum.

Çankırı Karatekin Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü’nde Yüksek Lisans eğitimimi tamamladım.

2018 yılından itibaren Kültür ve Turizm Bakanlığı’nda Kütüphaneci olarak görev yapmaktayım.

Lisans eğitimim sürecinde Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Başkanlığı’nda stajlarımı tamamladım.

Eğitim dönemim boyunca Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Kütüphanesi’nde kısmi zamanlı öğrenci olarak çalıştım.

Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi’nde “KOHA Kütüphane Otomasyon Sistemine Geçiş Projesi”nde ve Milli Kütüphane’de gerçekleştirilen kataloglama projesinde çalıştım.

Bütün bu çalışmalar sayesinde mesleki anlamda bilgi ve tecrübelerimi geliştirdim.

Eğitim dönemimde ve sonrasında alanımla ilgili ve teknoloji ağırlıklı birçok seminer, kongre ve konferansa katıldım.

Mesleki bir bilincin oluşabilmesi için öğrencilik döneminde bütün öğrenci arkadaşlarıma tavsiye edebileceğim üzere 2013 yılında katıldığım Türk Kütüphaneciler Derneği gençlik çalışma grubu olan “TKD Kampus” grubunda 2014 ve 2015 yıllarında başkan olarak görev aldım.

Çalışma grubu;

  • Mesleki sorunlar/problemler, meslek hakkındaki görüşler ve mesleğimizi ilgilendiren diğer birçok konuda “TKD Kampus Söyleşi Günleri” etkinlikleri gerçekleştirmiş,
  • Çeşitli kitap bağışı kampanyaları düzenlemiş,
  • Ankara’da bulunan kütüphanelere ve bilgi sektöründe faaliyet gösteren kurum/şirketlere bölüm öğrencilerini organize ederek ziyaretlerde bulunmuş,
  • Türk Kütüphaneciliği dergimizin dijital ortama aktarılmasına katkı sağlamış,
  • “Kütüphane Haftası” etkinliklerinde görev almış ve Genel Merkez çalışmalarına destek vermiştir. TKD Kampus olarak gerçekleştirdiğiniz çalışmalara buradaki sunumdan erişilebilmektedir.

Ayrıca 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara Üniversitesi Bilgi Topluluğu’nda görev aldım.

Bu süre içerisinde;

Köy okullarına kütüphane kurma projeleri çerçevesinde Burdur Tefenni Başpınar 75. Yıl İlkokulu’na gerçekleştirilen Kitap Destek! Projesi’nde görev aldım.

Bütün bu çalışmaların neticesinde mesleki anlamda hem bilgi ve tecrübe edindim hem de birçok kişi ve kurumu tanıyarak kariyer anlamında nasıl bir yol çizebileceğimi keşfettim.

Mezun olduktan sonra bir yandan KPSS’ye hazırlanırken bir yandan da çeşitli organizasyon şirketlerinde kısmi zamanlı olarak çalıştım.

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından açılan 500 kişilik kütüphaneci alımı için mülakata girdim. Bu arada bir bilişim şirketinde “Bilişim Teknolojileri Teknisyeni” olarak çalışırken askerlik görevimi yerine getirmek üzere buradaki işimden ayrıldım. Asteğmen(Yedek Subay) olarak askerlik hizmetimi yerine getirirken atandım.

Askerlik dönüşü görevime Ankara Elmadağ İlçe Halk Kütüphanesi’nde başladım. Daha sonra geçici görevlendirmeyle Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi’nde yaklaşık bir buçuk sene görev aldım. Burada Halkla İişkiler – ARGE bölümünde çeşitli çalışmalar gerçekleştirdim.

Bu çalışmalar içerisinde;

  • Kurumsal bir imaj yaratabilmek adına kütüphane web sitesinin (adnanotuken.kutuphane.gov.tr) düzenlenmesi,
  • Sosyal medya hesaplarının düzenlenerek belirli politikalar çerçevesinde düzenli paylaşımlar gerçekleştirilmesi,
  • Kütüphanenin dijital itibarına yönelik çalışmalar yapılması (WhatsApp hattı açma, Çevrimiçi Kütüphaneciye Sor! Hizmeti ve Google İşletmeler profili oluşturma ve yönetme vb.)
  • Çeşitli kültürel ve sanatsal faaliyetlerin organizasyonu,
  • Stajyerlerin ve kütüphane gönüllülerinin koordinasyonu vb. birçok çalışma gerçekleştirdim.

Kütüphaneyle ilgili oluşturduğum tanıtım ve etkinliklerin bulunduğu sunuma buraya tıklayarak erişebilirsiniz.

Ayrıca halk kütüphanelerin toplum nezdindeki imajını oldukça yükselttiğine inandığımız ve bir pilot proje olarak Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi’nde gerçekleştirilen Kütüphanede Yaz Programı (KÜYAP) etkinliklerinde görev aldım. “Kütüphanede Yarıyıl Programı” başlığıyla etkinliklere yarıyıl tatilinde de devam edilmiştir.

Bütün bu çalışmalarımız neticesinde kütüphanemiz, Türk Kütüphaneciler Derneği tarafından “En İyi Halk Kütüphanesi” ödülüne layık görülmüştür.

Kütüphanede; mesleki bilgi, algı ve tecrübelerinin sürekli gelişmesini arzuladığım öğrenci arkadaşlarımız için birçok resmi ve özel kurumun yönetici ve temsilcilerinin konuşmacı olarak katıldığı ve öğrenci arkadaşlarımızın da yoğun ilgi gösterdiği bir kariyer günü organize ettim. Böylece iş yaşamına atılmadan önce kurumları ve çalışma ortamlarının öğrenci arkadaşlarımızca keşfedilmesine katkıda bulunmak istedim.

Sürekli bir gelişim içinde olan meslek alanımızda siz müstakbel meslektaşlarıma kendinizi geliştirmek istediğiniz alanları ve potansiyelinizi belirlemenizi ayrıca özellikle bilim dili olan İngilizcenizi geliştirmenizi, teknoloji bağlamında da kodlama ve robotik konularında tecrübe edinmenizi önermekteyim. STEM/STEAM Eğitimi ve Makerspace Hizmeti kavramları hakkında bilgi ve tecrübe sahibi olmanız, ayrıca Yapay Zekâ Ve Robotik Sistemlerin Kütüphanecilik Mesleğine Olan Etkileri konulu bu çalışmayı ve konuyla ilgili diğer çalışmaları da inceleyerek en azından konuyla ilgili bir fikir edinmenizi öneririm.

Alanımızla ilgili güncel bilgilere ve çalışmalara devamlı göz atarak literatürde hangi konuların tartışıldığı ve hangi konularda çalışmalar olduğunu sürekli gözlemlemeniz gerekmektedir. Türkçe literatüre ulaşmak için yararlanabileceğiniz mesleki dergilerimizin listesine buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Bu bağlamda literatürdeki güncel konular ve çeşitli projelerle ilgili bilgi sahibi olmanız kendinizi keşfetmenizi sağlayacak ve özellikle işe girerken yapacağınız görüşmelerde niteliğinizi ortaya koyacaktır.

Öğrencilik hayatınızda eğer gerçekleştirebiliyorsanız Erasmus vb. programlarla yurtdışı deneyimi kazanmanız, çeşitli kurumlarda gönüllü olarak çalışmanız, topluluklarda aktif rol almanız özgeçmişiniz için bir değer yaratacaktır. Uluslararası deneyim ve sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü çalışmalar, yüzde 54 oranla Türkiye’de şirketlerin bir özgeçmişte görmek isteyeceği yetenek dışı özelliklerin başında geliyor. Şirketler bu iki özelliğin adayın esnek ve yeni çalışma ortamına uyum sağlayabilmesiyle ilgili ipuçları verdiğini belirtiyor (Baş, 2017).

Kendinizi keşfedebileceğiniz Avrupa’da ve ülkemizde yürütülen, kütüphanecilerin de dâhil olabileceği eTwinning projesi gibi gönüllülük odaklı projeler bulunmaktadır. Yine Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yürüttüğü Etkin Kütüphane, Kütüp-Anne platformunun yürüttüğü Kütüphane Şehri ve Bilgi Kaşifleri Projesi gibi projelerde gönüllü olarak yer alabilirsiniz.

Bunun yanında belirli süreli olan daha önce gerçekleştirilmiş ve bitmiş olan “Herkes İçin Kütüphane”, “Kütüphan-e Türkiye” gibi çeşitli projeler bulunmaktadır. Bölüm mezunu arkadaşlarımız bu projelerde yüksek ücretlerle görev almışlardır. Bu tür projelerde yer alabilme şansınızın kendinizi geliştirdiğiniz aşamayla doğru orantılı olacağını bilmelisiniz.

Bu projeler sayesinde hem iş yaşamına adaptasyonunuz hem de ekip çalışması yetkinlikleriniz artacaktır.

Katıldığınız etkinlikleri, çalışmalarınızı veya hobilerinizi paylaşabileceğiniz bir blog sitesi oluşturmak kendinizi keşfetmeniz açısından yararlı olacaktır. Bu çalışmanız işe giriş aşamasında da bir nevi portfolyo niteliğindedir.

Sosyal medya paylaşımlarınız da özellikle şirketlerde işe alım aşamasında aday araştırma sürecinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda sosyal medya paylaşımlarınızda belirli bir üslup takınmanız yerinde olacaktır. İş yaşamına dair tecrübe ve bilgi edinmek için benim de aktif olarak kullandığım LinkedIn platformunu aktif olarak kullanmanız özgeçmişinize değer katacaktır. Öte yandan şirketlerin işe alım sürecinde LinkedIn platformunu aktif olarak kullandıklarını da bilmelisiniz (Yılmaz, 2016).

Sosyal medyanın yanlış bir şekilde kullanılması, bir iş teklifini yok edebilir ve hatta mevcut var olan işi tehlikeye atabilir. Bu sebeple adayların sosyal medyada neler yapması gerektiğini düşünmesi, dikkatli olması ve aynı zamanda eğer varsa kötü alışkanlıklarından kaçınması iş aramasında yardımcı olması açısından önemlidir (Doyle, 2020).

Şirketlere başvuru sürecinde özgeçmiş hazırlarken nelere dikkat edilmesi gerektiğiyle ilgili çalışmaları incelemenizi ve e-posta vb. araçlarla başvuru yaparken kesinlikle kendinizi ve işe neden başvurduğunuzu kısaca anlatan bir “ön yazı” göndermeye dikkat etmenizi önermekteyim. Özgeçmişinizi belirli şablonlara dayalı oluşturmalı ve sürekli güncel tutmalısınız. Buradaki bağlantıya tıklayarak birbirinden farklı şablonların olduğu özgeçmiş hazırlama siteleri sayesinde özgeçmişinizi kolayca hazırlayabilirsiniz.

Mesleki anlamda elimden geldiğince siz değerli öğrenci arkadaşlarıma yardımcı olabilmek adına aşağıdaki bağlantıda bulunan iletişim kanallarından bana her zaman ulaşabilirsiniz. Sizlere yardımcı olmaktan ve birlikte çeşitli projelerde çalışmaktan mutlu olacağımı belirterek selamlarımı iletiyorum. 🙋‍♂️

www.ismailkaraca.com.tr/iletisim

 

Kaynakça

Baş, E. (2017, 18 Eylül). Özgeçmiş: Gönüllülük deneyimi kariyer basamaklarını tırmandırıyor. https://www.yasamicingida.com/en-yeniler/ozgecmis-gonulluluk-deneyimi-kariyer-basamaklarini-tirmandiriyor/ adresinden erişildi.

Doyle, A. (2020). Top 10 Dos and Don’ts for Using Social Media in Your Job Search. The Balance Careers. 6 Şubat 2021 tarihinde https://www.thebalancecareers.com/top-social-media-do-s-and-don-ts-2062712 adresinden erişildi.

Yılmaz, P. (2016). Sosyal Medyanın İnsan Kaynakları Yönetiminde İşe Alım Süreci Üzerindeki Etkisi. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (41), 35-50.

>>>>>>> Yukarı